mandag den 19. marts 2012

Dagbog fra gruppe 1 - Rasmus, Pernille F, Pernille J og Amanda.

Mandag d. 11. marts:

d. 12.02.12 ankommer vi klokken 09.00 til Firenze. Vi smider kufferterne på hotellet og tager på orienteringsløb

rundt i Firenze. På dette orienteringsløb skulle vi måle solhøjden foran Santa Maria novella. Efter vi havde fået

taget de målinger vi skulle bruge, havde vi fri.

Om aftenen mødtes vi i receptionen og gik mod Duomo di Firenze, hvor vi skulle opleve en gudstjeneste. Dette tog en god time og gjorde os sulte, så vi gik alle sammen mod en restaurant hvor den stod på fællesspisning. Aftenen var fri og nogle hyggede på værelserne, mens andre var i byen!

Tirsdag d. 13. marts:

Tirsdag var der morgenmad fra kl. 08-08.45 og derefter gik vi i vores study groups mod Museo Galilei. Her stod den på cirka halvanden time rundvisning. Efter besøget på museet stod den på frokost vi selv stod for. Klokken 13.30 mødtes vi foran Boboli haven, eller det troede vi i hvert fald? Hverken Bjarke eller Jens Peter vidste hvor vi var, men efter et stykke tids leden fandt vi frem til det!

Indenfor gik vi rundt med vores study groups og nød synet af den smukke have.

Efter besøget havde vi fri til både at komme hjem i bad og spise aftensmad. Først klokken 21.00 skulle vi noget igen. Her drog vi mod Ar

cetri observatoriet, hvor vi kiggede på stjerner.

Efter dette besøg var vi meget trætte, dog drog nogle videre i byen og kom sent hjem.

Onsdag d. 14. marts:

Onsdag startede som de f
oregående dage tidlig med en både udsøgt og varieret morgenmadsbuffet på hotellet.
Derefter gik turen af små veje

og endnu mindre byer til Vinci, hvor vi blev vist rundt på Leonardo Da Vinci museet. Der var både modeller af hans ting, nogle var funktionelle, andre var kun til ”pynt”. Museet var i to afdelinger, hvoraf den ene ligger i toppen af et gammelt middelalderslot, som familien havde overladt til bystyret. Fra toppen havde man udsigt over vinmarker og bjergskråninger. Vinci var fandme flot.

Efter Vinci, gik turen igen gennem det toscanske landskab, med retning mod en vingård. Der blev vi mødt af en entusiastisk ejer, som fortalte om de forskellige dyrkningsmetoder, og de forskellige vine de producerede på stedet, samt en rigtig god olivenolie. Desuden produceredes også kød fra nogle specielle svin, med sorte bælter. Bagefter blev vi budt på diverse smagsprøver, både på den chianti de producerer på gården, men også på skinkeog noget salami-sjov.

Uden for gården, var der af byens indbyggere opstillet en mindeplade til ære for faldne New Zealandske soldater.

Afslutningen på dagens Road trip gik til San Gimignano, en middelalderby, som havde haft en magtfuld position i området før Firenze. Den lå på en af middelalderens store pilgrimsruter, og var derfor blevet meget rig. Der er stor forskel på den og Firenze, da den med sine snørklede gader og høje tårne adskilte sig meget fra Firenzes lige gader.

Torsdag d. 15. marts:
Torsdag var dagen hvor vi skulle tidligt op, så efter nattens strabadser, var vi klar 8.00 til at tage på skolebesøg. Vi blev hentet på hotellet af Camilla som skulle følge os rundt i den vilde trafik og lede os ud til både gymnasiet og taskevirksomheden. Camilla er en dansk guide som ejer sit eget ”guidefirma” i Firenze, hun har boet i Italien i

15 år, og var derfor også god til det italienske sprog, hvor vi andre måtte stå af. Så det gik som smurt gennem trafikken, ingen Bjarke eller Jens Peter der forvirret skulle finde vejen til os. (Mange gange blev vi enige om at vi manglede et af de smarte flag på en stang til Jens Peter som førte trop – de japanske guider er langt foran danskerne på dette område) Men det gav da også lærerne et lille pusterum!

Gymnasiet: Marco Polo vi besøgte havde en hel anden standard end vi er vant til! Og da de viser os computerrummet, ser vi et rum med store firkantede klodser fra det 19’ende århundrede. Når de så fortælle os at de ikke har en computer hver, ikke bruger dem i timerne, og dermed skriver

stile og notater i hånden, står vi som snobbede velhavende danskere med åben mund og polypper! J Skolen var rent ud sagt, kolde hvide rum, uden nogen form for hyggelige billeder eller andet. Eleverne havde skrevet overalt på væggene, bordene og stolene, helt modsat normer i vores skole. De kiggede da også noget da de så billederne fra Morsø Gymnasium på Rasmus’ mac, udtrykkende i deres hoved fortalte en del. Så kan vi måske lige pludselig se en mening med hvorfor vi betaler høj skat i Danmark. Men bortset fra det, var det nogen søde elever, som vel på mange måder lever et ungdomsliv som os andre. Vi fik da hvertfald nogen indtryk med os derfra!

Herefter gik turen videre til taske virksomheden. Vi ankommer til en lille dør, som fører os ind i et lille rum, på størrelse med et stort klasselokale, hvor 4 mennesker sidder og arbejder. Der er læder over det hele, i alle farver og størrelser! Det er så her der bliver lavet prototyper til forskellige brands som Gucci, Armani osv. Det var sjovt at se! Og helt anderledes end hvad forestillingen var. Pludselig kan man forstå at det koster nogen penge at lave en taske, da det hele foregår i hånden. Men de var rigtig dygtige, og lavede nogen rigtig flotte tasker!

Om aftenen gik turen med bussen ud for at se ballet! En fed oplevelse af nogen dygtige dansere! Og VIP som vi er, snakkede vi med danserne og instruktøren efter showet! Så faldt der lige nogen spørgsmål på plads!

Fredag d. 16. marts:
Morgenmaden blev serveret klokken 08.00 og efterfølgende gik vi mod Galeria dell’Academia, hvor vi gik rundt i vores study groups og kiggede på de mange billeder, skulpturer osv. Da vi havde set hvad vi skulle og havde analyseret en af skulpturerne, gik vi ud for at finde noget frokost. Klokken 13.00 skulle vi mødes på hotellet og så gik turen hjemad!