onsdag den 7. marts 2012

Leonardo Da Vinci



Leonardo Da Vinci

Problemformulering
Udviklede Leonardo da Vinci sig fra en eksperimentel til en teoretisk måde at arbejde med fysik på?

Problemstillinger
Hvordan var hans barndom?
Hvilke forskellige genrer indenfor videnskab har han beskæftiget sig med?
Hvad fik ham til at beskæftige sig med flyvning og hvad indebar hans forsøg?
Hvad fik hans forsøg af betydning for renæssancen og for fremtiden?

Hvordan var hans barndom?
-
Leonardo da Vinci blev født d. 15. april 1452 i landsbyen Vinci som ligger i nærheden af Firenze i Italien. Han blev født som en uægte søn af en velhavende jordejer og advokat og en bondepige. Hans fulde navn Leonardo di ser Piero da Vinci - det betyder Leonardo, søn af Piero fra Vinci. Leonardo voksede op hos sin far, hvor de i 1469 flyttede til Firenze. Han var gennem 6 år lærling og senere assistent hos en mester, som var en af de mest talentfulde kunstnere i Firenze, og denne mester har uden tvivl haft stor indflydelse på Leonardos udvikling.

Hvilke forskellige genrer indenfor videnskab har han beskæftiget sig med?
-
Leonardo da Vinci var en mand der havde mange talenter. Gennem hans liv opnåede han at blive arkitekt, ingeniør, opfinder, botaniker og anatom, inden for det naturvidenskabelige område. Leonardo da Vinci var et typisk renæssance menneske , der havde talent inden for alt.
Renæssance betyder genfødsel, og det var i Renæssancen naturvidenskaben blev født. I middelalderen var det et problem at tænke naturvidenskabeligt, fordi alt var styrret af kirken. Hvis man snakkede naturvidenskabeligt, betragtedes det at tale bag om Gud, hvilket man kunne blive straffet med døden for.
Renæssancen var begyndelsen på at tænke naturvidenskabeligt, uden at blande den kristne tro ind i tænkningen, og det var Leonardo da Vinci et bevis på.

Hvad fik ham til at beskæftige sig med flyvning og hvad indebar hans forsøg?
-
Mænds lyst til at dominere det letteste i verden, nemlig luft, går meget langt tilbage og følger en tynd tråd af håb, indtil det når renæssancens fornyede tro og indtil Leonardo da Vincis gode tanker kommer på banen. Han var overbevist om, at hvis mændene tvang deres kunstige vinger imod luften, ville de sejre og stige over det.

Leonardo da Vinci begyndte at arbejde på en maskine med styrke fra muskulær aktivitet. Han studerede fugle og deres måde at flyve på. Han ville bygge en maskine, hvor mænd kunne hovere i luften ved hjælp af vinger, på præcis samme måde som fugle. Han analyserede funktionen af deres fjer. Han observerede deres flyvning og noterede, at fugles vinger basker forskelligt afhængigt af, om de står stille i lugten, flyver fremad eller lande. Han studerede også kort og lidt om flagermus. Han designede, på baggrund af alle hans observationer, store vinger som skulle dirigere hans flyvning, når han var i luften. Han tog tilbage til Tuscany i 1503 og indtil 1506 efterforskede han helt ekstremt det nyttige i fuglenes flyvning. Han kom frem til, ved hjælp af hans systematiske undersøgelser, at forholdet mellem de atmosfæriske forbehold og vinden, at han kunne udelukke den gamle idé om et instrument baseret på vingebevægelse. Han kom derimod frem til "flyvning uden vingebevægelse".

Den systematiske efterforskning han havde foretaget sig i begyndelsen af det 15. århundred bragte ham til at studere. Han studerede kvaliteten og tykkelsen af luft. Han designede apparater for vindens hastighed og dens variation. Det blev senere til reaktioner, og han betragtede de tungere fugle og deres evner til at bevæge og stige sig opad. Leonardo var altså en iagttager, der ud fra hvad hans øje skuede, ville prøve at bygge hvad han havde i tankerne. Flyveren skabte han ud fra studeringer og iagttagelser af fugle. Han lagde ikke vægt på eksperimenter og teoretiske forklaringer, men prøvede derimod at forstå alle fænomener igennem det detaljerede.


Hvad fik hans forsøg af betydning for renæssancen og for fremtiden?
- Leonardo havde talenter inden for hvad som helst og udnyttede dem. Leonardo var oprindelsen til ordet renæssancen. Der var nogle nye videnskabelige gennembrud i renæssancen, som han var en del af.

Metodeafsnit

1) Naturvidenskabelig metode:

Kvalitative metoder:
Når noget er vanskeligt at observere og måle i tal. F.eks. Danskernes forhold til folkekirken og til kristendommen. "Hvad synes de?" kan ikke måles i tal.
Kvalitative metoder bruger kun en bestemt mængde Empiri (iagttagelser, data, udsagn, tekster eller kilder, der kan refereres til, og som man kan have en argumenteret mening om.), da det vil være umuligt for den samme person at finde ud af hvad ALLE synes om folkekirken og kristendommen. Derfor bliver da valgt få svar, men som til gengæld bearbejdes meget grundigt.
Fordel: Mere dybdegående.
Bagdel: Snævrere grundlag for at kunne generalisere.

Kvantitative metoder:
Når noget er målbart i tal.
Der bliver indsamlet store mængder oplysninger, som laves om til f.eks. statistikker.
"Konfirmationer, dåb, medlemstal osv. Kan måles i tal." kan måles og bearbejdes på køn, geografi, socialklassen mm.
I den kvantitative metode er en stor mængde empiri nødvendigt, da man skal generalisere
Fordel: Meget let grundlag for at kunne generalisere.
Bagdel: Meget overfladisk.

Den induktive metode:
Denne metode går ud på, at man observerer naturen, og ud fra dette komme frem til nogle måleresultater, og anses for at være det mest sikre.

Den hypotetisk-deduktive metode:
Denne metode handler om teorier, som anses for svar på de videnskabelige problemer. Der opstår nogle konsekvenser ud fra eksperimenterne. Hvis konsekvenserne er i overensstemmelse med hinanden, er teorien også sand.

Falsifikations-metoden:
Denne metode går ud på, at man har en teori, som i første omgang er et gæt. Ud fra nogle forsøg finder man derefter den rigtige teori. Hvis teorierne er korrekte, bliver de stærkere, men hvis de er forkerte, må de justeres så de passer til eksperimenterne.

- Leonardo Da Vincis metode:
Leonardos bruger den induktive metode, da han betragter og observerer naturen samt fuglenes færden og flyvekundskaber. Han undersøger fuglenes vinger og finder ud af hvordan de fungerer. Han studerer den måde de flyver fremad på, hvordan de kan være i luften, når de ikke flyver og hvordan de lander på jorden. Han observerer deres muskulatur og deres opbygning. Han anvender denne metode i håb om at bygge en flyvemaskine ud fra fuglenes opbygning og muskulatur.

- Vores metode:
Vi har ikke brugt den naturvidenskabelige metode, da vi ikke har lavet nogle forsøg, men i stedet fundet og undersøgt materialer og kilder.

2) Humanistisk metode

 Den hermeneutiske metode:
I humanioras metoder findes der det som kaldes ”hermeneutikken”, som betyder fortolkning. Denne metode går kort og godt ud på, at hvis man vil opnå forståelse af f.eks. en tekst, skal man også fortolke, og for at man kan fortolke, skal man også kunne forstå, og sådan kører det rundt igen og igen i en spiral bevægelse.

Metoden kildekritik:
Denne metode bliver brugt på historiske problemstillinger. Arbejdsprocessen går ud på, at man skal lave en problemstilling, derefter empiri, som vil sige at man skal finde sit kildemateriale, hvorefter der kommer en analyse og til sidst en syntese. Behandlingen af denne empiri er så det, der kaldes kildekritik.
 

- Leonardo Da Vincis metode:
Leonardo har ikke brugt den humanistiske metode, men i stedet den naturvidenskabelige metode, netop fordi han har undersøgt og lavet forsøg.

- Vores metode:
Vi har brugt den humanistiske metode, da vi har undersøgt hjemmesider, kilder osv. Hvorefter vi har prøvet at få forståelse for teksten og derefter også en fortolkning af teksten. Vi har haft en kilde omkring hans forsøg med flyvning, som vi vil analysere ved hjælp af metoden kildekritik.

Litteraturliste

- Nanna Dahl, Jesper Gundorph, Katrine Serup og Pernille Dahlgaard.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.