mandag den 19. marts 2012

Dagbog – Studietur til Firenze

Santa Maria Novella
Dag 1 – Mandag d. 12/3-2012
Vi ankommer til Firenze omkring klokken 9.30, efter en bustur på omkring 24 timer. Vi bliver sat af bussen og går på jagt efter Hotel Spagna. På hotellet indlogerede vi vores bagage, og gik på orienteringsløb rundt i Firenzes gader. Vi skulle eksempelvis finde Santa Maria Novella og måle solhøjden på kirkens solur. Efter vores målinger gik vi på MC Donalds, hvor vi spiste vores middagsmad. Efter det havde vi fri, og vi gik på jagt efter det lokale marked midt i byen. Det blev til en hyggelig shoppetur, og efter lidt tid gik vi tilbage på hotellet, fandt vores værelser og kom i et tiltrængt bad. Inden aftensmaden skulle vi til aftenmesse i Duomo di Firenze, hvor vi skulle overvære en gudstjeneste af en katolsk præst. Aftensmaden stod på fællesspisning med hele klassen, og bagefter vendte vi alle tilbage på hotellet og fik en tiltrængt nats søvn. Undtagen drengene – de tog sig en bytur.

Afslapning på en trappe.
Middagsmad på McD.

Vores dejlige bustur på 24 timer.

Dette er domkirken, hvor vi var til aftenmesse.

Dag 2 – Tirsdag d. 13/3-2012
Morgenmaden blev serveret mellem 8.00-8.45, inddelt i to hold. Efter morgenmaden begik vi os ud på en gåtur i håb om at finde Museo Galilei. På museet fik vi en rundvisning af en guide, og vi fik gode indblik i, hvordan Galilei havde lavet undersøgelser tidligere. Til frokost splittede vi os op og spiste forskellige steder. Efterfølgende skulle vi mødes 13.30 ved Il Porcellino (Metalsvinet) og i study groups skulle vi selv finde hen til Boboli haven, hvor vi skulle udforske havens måde at være opbygget på. Det er virkelig en flot renæssance have med symmetriske træk, og det er let at se, at der bliver taget god hånd om den. Vi havde fri efter besøget i haven, og folk splittede sig op igen. Nogle spiste, andre shoppede og nogle gik hjem på hotellet. Aftensmaden skulle vi selv sørge for, men vi skulle bare være på hotellet klokken 19.50, helt klar. Vi skulle nemlig på observatorium. Vi tog en bus ud til Arcetri observatoriet, hvor en mand fortalte os en masse om stjerner osv. Vi så blandt andet Jupiters 4 måner og Saturn, som var lidt specielt at få at se. Bagefter tog vi hjem på hotellet, og folk gik til ro.
Museo Galilei.

Forsøget vi har lavet i fysik, som vi fik et større indblik i på Galilei museet.

Pludselig var der en gade med forskellige mode butikker, Prada, Gucci, Dior osv.

Så er vi hos Metalsvinet!

Nanna blev kørt rundt i kørestol, når vi skulle ud at gå langt :-)

Der blev slappet af ude foran Boboli haven i dejlig solskin.

Udsigt over Bobolihaven.

Udsigten fra Bobolihaven.

Stjernekikkerten som vi var ude at se om aftenen.

Dag 3 – Onsdag d. 14/3-2012
Vi skulle igen have morgenmad mellem 8.00-8.45 i de to hold. Denne dag stod på heldagstur til Vinci. Først på Leonardo da Vincis museum, hvor vi igen fik en rundvisning og så hvad Leonardo have beskæftiget sig med og hans tegninger af eksempelvis hans flyvemaskine. Efterfølgende var der frokost og afgang til en gammel vingård. Vi så hvordan vinen blev produceret, og hvordan den blev opbevaret i kæmpe tønder. Vi fik også lov til at smage på vinen, og til sidst fik vi lov til at købe de vine, vi selv havde smagt på. Efter besøget på vingården smuttede vi til San Gimignano, som er en gammel by, og her skulle vi besvare nogle spørgsmål. Vi tog hjemad klokken seks, og vi gik derefter ud efter mad. Nogle tog i byen og andre gik i seng.
Da Vinci museum.

Udsigt over Da Vinci museum.

Vingården.

Nanna og Serup til vinsmagning.

Brød med olivenolie - et stort hit i Italien!

Uhhhmmmmm VIN!

Middelalder byen San Gimignano.

Samarbejde mellem studygroup 2 og 6!

Tøsehygge om aftenen med en efterfølgende bytur!

Dag 4 - Torsdag d. 15/3–2012
Torsdag morgen var der morgenmad fra 7-8. efter morgenmaden mødtes vi med den danske guide Camilla, som til daglig bor i Italien. Derefter tog vi med offentlig transport ud til den familie, der producere tasker for Gucci. Besøget på familie fabrikken, gav os et godt indblik, i alle de små fabrikker, der ligger rundt omkring i Toncana, som der producere kvalitets varer for de store kendte mærker. Efter besøget på taske fabrikken, gik turen videre til et besøg på et gymnasium i Firenze. På gymnasiet snakkede vi med de italienske studerende i små grupper. Samtalerne gik på, hvordan hver vores dagligdag foregik og hvordan det er at gå på gymnasiet. Efter at have lært de italienske elever lidt at kende, fik vi en rundvisning på deres skole. Efter besøget på gymnasiet, var vi på besøg på en kokke/tjener skole. Her så vi hvordan de italienske unge bliver oplært i at servicere og lave mad, på bedste italiensk facon. Til frokost havde vi fri, hvor vi snuppede en hurtig sandwich, og derefter tog på markedet igen.
Om aftenen skulle vi ind og se ballet og inden forestillingen startede, stod den på fællesspisning i teatret. Balletten hed Aesthetica, og omhandlede en tekst, der hedder Amor og phsyke, som vi inden afrejsen til Firenze havde læst. Efter at have set ballet, var der nogen der tog i byen, og fik en drink, mens andre tog direkte tilbage til hotellet, for at lade op til den lange hjemrejse næste dag.
Besøg på modevirksomhed, hvor vi ser dem lave tasker til f.eks. Gucci.

En sej lille bil som stod udenfor virksomheden.

Besøg på et Italiensk gymnasium.

Vores gruppe + den italienske gruppe!

2.i til Ballet!

Dag 5 – Fredag d. 16/3-2012
Fredag stod på hjemrejse. Vi gik i samlet flok mod Galeria dell'Academia, hvor vi skulle undersøge verdens ældste kunstakademi. Vi skulle udvælge et billede eller en skulptur og finde information. Da de forskellige grupper havde gjort de, delte vi os op og nogle smuttede på marked og købte det sidste de lige manglede, andre smuttede hjem på hotellet, og andre fik noget at spise. Klokken 13.00 skulle vi mødes på hotellet, og vi skulle fragte vores bagage over til bussen, hvor en 24 timer lang hjemrejse ventede forude. Tak for en rigtig god tur!
Sidste dag på vores elskede marked!

ØØØØØVVV VI SKAL HJEM :-(

VIL IKKE HJEM!

Dog glæder Serup sig til en bustur med CHIPS! :-)

Seeeee you - Nanna Dahl, Jesper Gundorph, Katrine Serup og Pernille Dahlgaard.