Verdensbilledet i Renæssancen
Hvilke problemer medførte Kopernicus' nye verdensbillede i Renæssancen
for religionen, og for Aristoteles teori af verdensbilledet?
Problemstillinger:
-
Hvordan
fandt Aristoteles frem til sin ide om verdensbilledet?
-
Hvilke
virkemidler anvendte Kopernicus til at undersøge verdensrummet, og hvilken
betydning havde disse virkemidler for renæssancen?
Kopernicus anvendte bl.a. teleskoper og vinkelmåler som vi så på "Museo Galilei" for at undersøge verdensrummet. Disse virkemidler betød at man i renæssancen kunne udfolde sig mere indenfor videnskaben.
Kopernicus anvendte bl.a. teleskoper og vinkelmåler som vi så på "Museo Galilei" for at undersøge verdensrummet. Disse virkemidler betød at man i renæssancen kunne udfolde sig mere indenfor videnskaben.
-
Hvilke
konsekvenser fik det nye verdensbillede for religionen i renæssancen, og
hvordan påvirkede dette den naturvidenskabelige tankegang?
Individet blev større, og derved fokuserede man ikke nær så meget på religionen, selvom det havde en større rolle i samfundet. Men flere genstande forandrede sig i renæssancen, bl,.a. kunst, arkitektur, videnskaben, opfattelsen af individer og den sociale tankegang. I den naturvidenskabelig tankegang fik man større udfoldelser, i form af materialer og virkemidler. Gallilei og Da Vinci var storartede naturvidenskabsmænd, der havde stor indflydelse på renæssancens videnskab. Aristoteles' teori hjalp Kopernicus til at modbevise teorien, da man simpelt havde mere fokus og materialer til at undersøge teorien omkring verdensrummet.
Metoder:
Naturvidenskabelig
Den
naturvidenskabelige metode går ud på at man stiller en teori, som skal kunne
bevises eller modbevises.
Man starter med at man observerer noget interessant. Det kan være en hændelse eller en genstand. Herefter fremsætter man en hypotese, som en mulig forklaring på det man observerede. For at bevise eller modbevise hypotesen opstiller man mange forsøg som skal kunne underbygge hypotesen. Fra forsøgene får man nogle resultater, som man bruger til enten at modbevise eller bevise hypotesen. Hvis hypotesen modbevises kan man fremsætte en anden hypotese, som så skal undersøges.
Man starter med at man observerer noget interessant. Det kan være en hændelse eller en genstand. Herefter fremsætter man en hypotese, som en mulig forklaring på det man observerede. For at bevise eller modbevise hypotesen opstiller man mange forsøg som skal kunne underbygge hypotesen. Fra forsøgene får man nogle resultater, som man bruger til enten at modbevise eller bevise hypotesen. Hvis hypotesen modbevises kan man fremsætte en anden hypotese, som så skal undersøges.
Humanioras metode:
Mennesket som tænkende, følende, handlende og skabende væsen er genstand for en hvilken som helst videnskabelig undersøgelse inden for humaniora. Humaniora opfatter mennesket som jeg'et.
Metoden omhandler det ukonkrete såvel som det konkrete, dvs. at det ukonkrete er menneskets tanker, ytringer, handlinger, ideer og følelser. Hvorimod det konkrete er menneskets produkter såsom sprog, skrifter, kunstværker, redskaber, bygninger og tøj mm.
Ifølge empirien, er det vigtigt at drage sig nogle erfaringer, når man arbejder med humanioras metode. Disse erfaringer kan opstå såvel mundtlig som skriftlig bl.a. i form af interviews, romaner og dokumenter mm.
Teorien for metoden, er at finde meningen bag handlingerne. Det kan man gøre via den hermeneutiske spiral, hvor man først danner sig en forståelse og derefter en fortolkning.
Et vigtigt element i humanioras metode er kildekritikken. Den er meget central at bruge i forbindelse med historie og samfund, hvor man vil besvare og analysere nogle generelle problemstillinger.
Mennesket som tænkende, følende, handlende og skabende væsen er genstand for en hvilken som helst videnskabelig undersøgelse inden for humaniora. Humaniora opfatter mennesket som jeg'et.
Metoden omhandler det ukonkrete såvel som det konkrete, dvs. at det ukonkrete er menneskets tanker, ytringer, handlinger, ideer og følelser. Hvorimod det konkrete er menneskets produkter såsom sprog, skrifter, kunstværker, redskaber, bygninger og tøj mm.
Ifølge empirien, er det vigtigt at drage sig nogle erfaringer, når man arbejder med humanioras metode. Disse erfaringer kan opstå såvel mundtlig som skriftlig bl.a. i form af interviews, romaner og dokumenter mm.
Teorien for metoden, er at finde meningen bag handlingerne. Det kan man gøre via den hermeneutiske spiral, hvor man først danner sig en forståelse og derefter en fortolkning.
Et vigtigt element i humanioras metode er kildekritikken. Den er meget central at bruge i forbindelse med historie og samfund, hvor man vil besvare og analysere nogle generelle problemstillinger.
Aristoteles var den første til at give et reelt
verdensbillede, et geocentrisk, foruden den græske astronom Aristarchos fra
Samos der allerede ca. 250 år f.kr, foreslog den heliocentriske opfattelse af
universet. Hans brug af den videnskabelige metode var ikke just baseret på
empiri, da man var af opfattelse at solsystemets planeter roterede om jorden.
Han benyttede sig dog af reduktionisme ved at skære ned på elementer og opdele
dem i to grupper. Ild og luft der søgte opad, hvor jord og vand søgte nedad.
Denne hypotese blev højst sandsynligt oprettet ved, at både jord og vand søger nedad når man taber det, og ild søger op ad når man har en flamme. Luft derimod er nok associeret med ild da den varme luft stiger opad over en åben flamme.
Denne hypotese blev højst sandsynligt oprettet ved, at både jord og vand søger nedad når man taber det, og ild søger op ad når man har en flamme. Luft derimod er nok associeret med ild da den varme luft stiger opad over en åben flamme.
Copernicus udgav en teori, om hvorvidt solen var i centrum,
og ikke jorden. Dette var farligt da dette bragte mennesket og jorden ud af
universets centrum, og dette var ikke noget kirken var glad for, da man
betragtede Aristoteles’ som den eneste rigtige
Vi vil i gruppen anvende
humaniora-metoden bl.a. for at finde tankerne, ytringerne, handlingerne,
ideerne og følelserne for de gældende individer i vores opgave i forhold til
renæssancen og dertil dens samfundsopbygning. Vi vil i denne sammenhæng analysere
verdensbilledet via kildekritikken og hermeneutikken, hvor vi skaber os en
forståelse og derefter fortolker.
Vi vil i gruppen anvende den
naturvidenskabelig-metode bl.a. i forlængelse med Aristoteles samt Copernicus’
teorier, hvor vi ser på den modbevisende og bevisende del. Vi vil se på deres
observationer, og hvilke virkemidler de har anvendt for at kunne bevise sin
teori samt samle resultater.
Litteraturliste:
http://verdenidanskperspektiv.systime.dk/index.php?id=1411
http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Astronomi/Astronomi_generelt/verdensbillede
Føge Peter og Hegner Bonnie, Primus 1, Systime 2005, s. 46-61 og 69-86
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.