Problemformulering og
problemstillinger
Leonardo Da Vincis’ naturvidenskab og metode – hans forsøg med flyvning o.a
Leonardo Da Vincis’ naturvidenskab og metode – hans forsøg med flyvning o.a
Problemformulering:
Hvilken opfindelse gjorde Leonardo Da Vinci bl.a og hvad har opfindelsen haft af betydning for renæssancen?
Problemstillinger:
Hvilke tanker gjorde Leonardo sig inden forsøget med flyvemaskinen?
Hvilke tanker gjorde Leonardo sig inden forsøget med flyvemaskinen?
Hvilke observationer
gjorde han for at få idéen?
Hvad medførte hans
opfindelser?
Hvad havde idéen med
renæssancen at gøre?
”Mennesket skal komme til at flyve” hævdede Leonardo Da Vinci 400 år før mennesket fik luft under vingerne. Men ikke kun historien om de mekaniske konstruktioner er medvirkende til de opfindelse Leonardo gjorde. Også hans studier af fugle var en del af observationerne. Nemlig den gamle drøm om at flyve som fuglene inspirerede også videnskabsmanden Da Vinci. Og hans påstand om, at mennesket skulle komme til at flyve, fik han ret i. Derfor var hans forsøg med til at bidrage til flyvningens historie og medførte at mennesket i dag kan flyve. Han lavede forsøg med tre typer flyveteknikker.
Den ene var ornithopterne, som var en slags vingeslagsflyver, en genstand et menneske skulle tage på, og så flyve ved hjælp af arm- og benkræfter. Dens funktionalitet kan være svær at fvurdere, fordi den afspejler hans interesse for mekanik, end et ønske om at flyve.
Den anden type var en helikopter med en spiralformede skrue i stedet for rotorblade. Det siges, at han både byggede og afprøvede denne model af sin helikopter.
Den sidste type er glideren, og har faste vinger, og er
samme princip som et svævefly. Det var studiet af glideren, som gav den
nødvendige forståelse af flyvningens fysik og i sidste ende medvirkede til, at
mennesket lærte sig at flyve.
Sammenkoblingen af tekniske opfindelser og systematiske
naturstudier var renæssancens store bidrag til den moderne videnskab. Det var
netop disse former for arbejdsmetoder der karakteriserede renæssancen. Også interessen for mekanik var i renæssancen
medvirkende til at idéen om at flyve blev til mere end bare en tanke.
Men i Leonardos observationer, tegninger og teknikker udformede sig fejlkilder i forhold til menneskets flyvning og fuglenes flyvning. Leonardo vidste at fugles muskler vejer betydeligt mere af totalvægten, end menneskers gør. Dette var blot en af de antagelser som Leonardo havde fejltolket. Også først efter Leonardos død blev andre begreber om de videnskabelige antagelser fejlvurderet. Deriblandt hans udregninger af tyngekraften og hvad det gjorde for menneskers og fugles flyveevne.
Men i Leonardos observationer, tegninger og teknikker udformede sig fejlkilder i forhold til menneskets flyvning og fuglenes flyvning. Leonardo vidste at fugles muskler vejer betydeligt mere af totalvægten, end menneskers gør. Dette var blot en af de antagelser som Leonardo havde fejltolket. Også først efter Leonardos død blev andre begreber om de videnskabelige antagelser fejlvurderet. Deriblandt hans udregninger af tyngekraften og hvad det gjorde for menneskers og fugles flyveevne.
Metodeafsnit:
Den naturvidenskabelige metode bygger på forståelsen af de resultater man
gjorde sig. Ikke alene overvejelserne, men også omhyggelige og systematiske
målinger udgør den naturvidenskabelige metode. Det var alt i alt, at forstå den
logiske empiriske fremgangsmåde for at forstå naturen.
Leonardo brugte den induktive metode i hans studier af flyvningens historie, fordi udgangspunktet i hans videnskab var simple observationer af naturen.
Leonardo Da Vinci lavede observationerne i renæssancen. I dag er disse observationer gjort og vi arbejder ud fra de observationer som er gjort for over 100 år siden.
Humanistiske metode:
Den humanistiske metode er at mennesket er det tænkende, følende, handlende og skabende væsen. Den humanistiske metode opfatter mennesket som subjekt eller jeg’et. For at opnår forståelse, skal man fortolke. For at kunne fortolke bruger man sin forståelse, som man tidligere har erhvervet gennem sin fortolkning. Her er der tale om den hermeneutiske spiral.
Leonardo bruger den humanistiske metode hvorpå han er det tænkende individ. Han tænker over fuglenes adfærd, ud fra dette handler han, og fra hans handling bliver skaber han. Han gør på denne måde brug af den humanistiske metode. Han forstår på baggrund af sine handlinger meninger bag disse. Dem kender han fra sin iagttagelse af fuglene.
Ud fra hans videnskab har vi videreudviklet den teknologi han har observeret. På baggrund af hans viden og den videreudvikling vi har foretaget kan vi dog fejlvurderer nogle af hans observationer, som er beskrevet i ovenstående om Leonardos videnskabelige fejl.
Leonardo brugte den induktive metode i hans studier af flyvningens historie, fordi udgangspunktet i hans videnskab var simple observationer af naturen.
Leonardo Da Vinci lavede observationerne i renæssancen. I dag er disse observationer gjort og vi arbejder ud fra de observationer som er gjort for over 100 år siden.
Humanistiske metode:
Den humanistiske metode er at mennesket er det tænkende, følende, handlende og skabende væsen. Den humanistiske metode opfatter mennesket som subjekt eller jeg’et. For at opnår forståelse, skal man fortolke. For at kunne fortolke bruger man sin forståelse, som man tidligere har erhvervet gennem sin fortolkning. Her er der tale om den hermeneutiske spiral.
Leonardo bruger den humanistiske metode hvorpå han er det tænkende individ. Han tænker over fuglenes adfærd, ud fra dette handler han, og fra hans handling bliver skaber han. Han gør på denne måde brug af den humanistiske metode. Han forstår på baggrund af sine handlinger meninger bag disse. Dem kender han fra sin iagttagelse af fuglene.
Ud fra hans videnskab har vi videreudviklet den teknologi han har observeret. På baggrund af hans viden og den videreudvikling vi har foretaget kan vi dog fejlvurderer nogle af hans observationer, som er beskrevet i ovenstående om Leonardos videnskabelige fejl.
Litteraturliste
Leonardo Da Vincis’ naturvidenskab og metode – hans forsøg med flyvning o.a
Leonardo Da Vincis’ naturvidenskab og metode – hans forsøg med flyvning o.a
Monika Tang, Ida Riis, Nicolaj Dissing og Lea Brandhøj
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.