Marie S. - Lærke K. - Katrine J. - Casper V.
Problemformulering:
· Havde
tidsperioden Leonardo Da Vinci levede i en relevans for hans opfindelser?
Problemstillinger:
·
1) Hvordan arbejdede Leonardo Da Vincis som videnskabsmand?
·
2) Hvordan opfattede mennesket sig selv under italienske
renæssance?
·
3) Hvordan var den italienske naturvidenskab under den
italienske renæssance renæssancen?
1) Hvordan arbejdede Leonardo Da Vincis som
videnskabsmand?
Da Vinci var rigtig stor indenfor både kunst og videnskab, han beskrives
mange steder som et af de helt store genier. Han havde stor interesse for
naturen og mennesket anatomi.
Han arbejde indenfor mange forskellige ting indenfor videnskab, mange af hans ideer blev dog ikke realiseret mens han levede. Mange af han projekter var indenfor krigsmaskiner. I dag bruger vi stadig en af hans ideer i stort set hele verdenen, udtømning af vådområder. Leonardo Da Vinci brugte primært den naturvidenskabelige metode til alle hans videnskabelige opfindelser, specifikt den falsifikationsmetode – prøvefejle metoden.
Han arbejde indenfor mange forskellige ting indenfor videnskab, mange af hans ideer blev dog ikke realiseret mens han levede. Mange af han projekter var indenfor krigsmaskiner. I dag bruger vi stadig en af hans ideer i stort set hele verdenen, udtømning af vådområder. Leonardo Da Vinci brugte primært den naturvidenskabelige metode til alle hans videnskabelige opfindelser, specifikt den falsifikationsmetode – prøvefejle metoden.
2 ) Ordet renæssancebetyder oprindeligt
”genfødelse”. Den klassiske græske og romerske kulturs kunst, litteratur og
filosofi genfødes i europæisk kultur fra 1400 til 1600, begyndende i
1300-tallet i Italiens store bystater, men renæssancen var meget mere end en
genfødsel af noget gammelt. Den var en ekspansion og en nyskabelse – både
teknisk, kommunikativt og kulturelt.
Dette første til
dannelsen af et helt nyt menneske syn; interessen for det enkelte menneske:
humanisme og individualisme. Individet satte nu sig selv i centrum i kunst og
kultur – i stedet for Gud. Dette skal ikke opfattes som et direkte oprør mod
gud, men snare et oprør af pavekirkens eneret på sandheden. Individet skulle nu
selv administrere dets forhold til gud, og ikke kirken. Dertil opstod der også
en videnskabelig skepsis over for kirken, som fastholdt, at jorden var
verdensrummets centrum.
Denne nye æra
afspejles i Leonardo Da Vincis værker.
3) Den Italienske naturvidenskab under den
Italienske naturvidenskab omfattede Kopernikus, Kepler og Galilei. De hævdede
at den mekaniske lov for bevægelser på jorden også galt for himmellegemernes
bevægelser. Derved opløste man tanken om den kristne himmel og det
underjordiske helvede. Verden var ikke længere centrum for universet, men nu blev
mennesket stillet i centrum.
Metode:
Leonardo Da Vinci var
innovativ, nytænkende og dertil en flittig tilhænger af naturvidenskabelige
metoder. Leonardo Da Vinci anvendte ikke den humanistiske metode, da han var en
af de første indenfor hans felt, hvilket betød at informationerne var
sparsomme, derudover det ikke tjente noget formål for ham at analysere og tolke
andres forskning. Han udforskede derimod det ukendte, og opfandt nye hypoteser
samt teorier der på hans tid var uhørt.
Vi formoder at Leonardo
Da Vinci nåede frem til hans hypoteser, teorier og konklusioner ved hjælp af
falsifikationsmetoden (prøve-fejle-metoden). Hvis dette bliver bekræftet på
museet i Firenze, ville det indikere at han var eksperimentel anlagt. Essensen
i falsifikationsmetoden er at forskere fremsætter dristige hypoteser der
udvikles til teorier, som efterprøves af gentagende forsøg og test.
I vores opgave har vi
valgt at bruge elementer både fra den naturvidenskabelige metode og den
humanistiske. Fra den humanistiske metode har vi valgt at gå ind og analysere
nogle af Leonardo Da Vincis skitser til hans opfindelser, og dertil også udført
en kildekritik. Fra det naturvidenskabelige aspekt har vi valgt at undersøge på
egen hånd nogle af de forskellige opfindelser og beskrivelser der findes
vedrørende Leonardo Da Vincis arbejde på Leonardo Da Vinci museet i Firenze.
Her fandt vi et forsøg
der illustrerer Leonardo Da Vincis arbejdsmetode. Dette var (EVT).
Litteraturliste
Primus 1
http://da.wikipedia.org/wiki/Italiensk_ren%C3%A6ssance
http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Billedkunst/Billedkunst,_italiensk_ren%C3%A6ssance/Leonardo_da_Vinci_-_forsvarsanl%C3%A6g
http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.denstoredanske.dk%2FKunst_og_kultur%2FBilledkunst%2FBilledkunst%252c_italiensk_ren%25C3%25A6ssance%2FLeonardo_da_Vinci_-_forsvarsanl%25C3%25A6g%2FLeonardo_da_Vinci_%28Videnskab_og_teknologi%29&h=fAQF1u7kN
http://www.denstoredanske.dk/Kunst_og_kultur/Billedkunst/Billedkunst,_italiensk_ren%C3%A6ssance/Leonardo_da_Vinci_-_forsvarsanl%C3%A6g
http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.denstoredanske.dk%2FKunst_og_kultur%2FBilledkunst%2FBilledkunst%252c_italiensk_ren%25C3%25A6ssance%2FLeonardo_da_Vinci_-_forsvarsanl%25C3%25A6g%2FLeonardo_da_Vinci_%28Videnskab_og_teknologi%29&h=fAQF1u7kN
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logbog:
Opgave: Vælg
en genstand i museet og beskriv den grundigt. Søg information om genstanden og
diskuter den som historisk levn (se side 21): hvad fortæller den om
renæssancen? (se side 13-15)
Pontormo, after Michelangelo,
Venus and Cupid, 1532-35. Oil on wood, 127 x 191 cm. Galleria
dell’Accademia, Florence.
Dette er et tydeligt eksempel på renæssance kunst, en
genfødsels af elementer såsom guderne Amor og Venus fra det antikke Grækenland.
Hvis man tager udgangspunkt i fortællingen om Amors møde med
Psyke følger dette billede historien i et mindre omfang:
11 Det
er desværre utydeligt, men nederst i venstre hjørne et lig, der symbolisere
Psykes prøvelse i underverdenen.
22 Disse
masker hæfter sig delvis på fortællingens morale om at man lade sig vildlede af
udseendet. I fortællingen nægter Amor at lade Psyke se hans ansigt når han
besøger hende om natten, da han er overbevist om at hans smukke ydre vil
forblinde hende, og forhindre hende i at se hans virkelige ’’jeg’’.
33 Amors
bue. I fortællingen skærer Psyke sig på en af Amors pile da hun tænder lyset
for at se hans ansigt, og falder i en dyb forelskelse.
44 Se
Venus størrelse. I perioden Michelangelo tegnede dette billede, var opfattelsen
af kvinder anderledes fra vores. Kvinder i hans tid skulle helst være store og
frugtbare, så de kunne føde børn, dette var blandt andet også et tegn på
velstand.
dSolur
og bestemmelse af solhøjden.
Solhøjden a kan bestemmes ved at måle
højden h og skyggens længde s af en stok. Når stokken benyttes på denne måde
kaldes den en gnomon.
Ved forårs jævndøgn d. 21 marts er
solhøjden lig med ( 90o
-breddegraden ), når solen står højst på himlen.
I er i Firenze tæt på forårsjævndøgn, så
I kan bestemme Firenzes geografiske bredde med ret god nøjagtighed.
Mål
solhøjden kl. ca 12 og bestem breddegraden for Firenze.
Det er muligt, at I må prøve flere dage
for at få solskin kl. 12.
Studer også de andre astronomiske
instrumenter i og på kirken Santa Maria Novella.
Opgave: Diskutér,
hvordan og hvorfor netop Il Porcellino indgår i H.C. Andersens eventyr Metalsvinet. (Se side 8-11)
HC Andersen foretog utallige rejser rundt omkring i
verdenen. Han tilbragt meget blandt andet meget tid i Firenze hvor han beskrev
byen i hans dagbøger. Dette resulterede i at han skrev historien
’’metalsvinet’’ hvori man kommer rundt i næsten hele Firenze og oplever vigtige
monumenter.
1 Find Piazza
della Cisterne:
Bestig cisternen (brønden) der er fra
1237.
Opgave:
Hvordan kan man se, at den har været brugt gennem århundreder?
Læg mærke til slidmærkerne i siden.
Disse blev skabt da folk igennem flere hundrede år hejste vand op fra brønden,
ved hjælp af reb.
1. Find Piazza del
Duomo:
På pladsen ligger en kirke Collegiate der er byens hovedkirke. Den
er fra 1100-tallet og bygget i romansk stil.
Opgave: Ved
siden af den store trappe ligger Palazzo
del Popolo fra 1300-tallet. Overvej, hvilken stil Palazzo del Popolo er
bygget i? (Se side 13-15)
Man kan se på dette billede at bygge
materialet ikke er det samme hele vejen igennem, dette skyldes at byen er
omringet af en mur, derfor var det ikke muligt at udvidede byen horisontal.
Dette skildres ved at der er blevet bygget oven på 3 gange.
Første gang er:
I tidlig gotisk stil.
Anden samt tredje gang er:
I renæssance stil.
Buerne er blandt andet et eksempel på
mennesket higen efter himlen og derved også det guddommelige.
1.
Find
ud til bymuren.
Opgave:
Sammenlign San Gimignano med Firenze. Overvej, hvordan man kan kende forskel på
en middelalderby og en renæssanceby. (Se side 13-15)
Bygningerne i Firenze er meget høje, og
det er de også i San Gimignano. Gaderne er meget smalle i begge byer.
Boboli haven
Her ser vi et tydeligt kendetegn på renæssancens lagdelte
bygninger. Man kan også se pilaster som også er et kendetegn på renæssancen.
Her ser vi endnu et kendetegn på renæssancen med de
symmetriske linjer.
Her ser vi et godt eksempel på et renæssance-haveanlæg. Den kunstige sø samt statuen placeret i midten.
Logbog:
Søndag d. 11 marts
Vi kom op på skolen og fik rundstykker, herefter kørte vi mod Firenze.
Mandag d. 12 marts
Vi ankom til hotellet ved 10-tiden, hvor vi efterfølgende skulle ud i vores study grupper og løse nogle opgaver med solhøjde. Kl 14 kunne vi tjekke ind på hotellet, og derefter havde vi fri.
Om aften skulle vi til aftenmesse i Duomo di Firenze, vi forstod ingenting af det, da det var på italiensk.
Tirsdag d. 13 marts
I dag stod dagen på Museo Galilei. Der var en masse spændende ting, som vi bl.a. havde arbejdede med i fysik.
Ved 13:30 tiden skulle vi i Boboli haven, her skulle vi se efter ting i haven der kendetegnet renæssance stilen.
Om aften skulle vi i Arcetri observatoriet. Vi så Mars, Jupiter og Venus i en kikkert.
Onsdag d. 14 marts
Om onsdagen skulle vi på Leonardo Da Vinci Museet. Vores gruppe havde om ham, så vi var rigtig opmærksomme på de forskellige ting vi havde forberedt hjemmefra.
Senere skulle vi på vin går. Her så og hørte vi, hvordan vinen blev lavet. Efter smagte vi på vin, den ene var deres bedste vin. Vi smagte også på noget oliven olie.
Om aften skulle vi i en middelalderby i San Gimignano, hvor vi skulle løse nogle opgave.
Torsdag d. 15 marts
Dagen i dag stod på besøg ved en virksomhed, hvor de lavede møble, tasker mm. Derefter skulle vi besøge en skole. Her skulle vi snakke med nogle elever fra skolen i nogle grupper. Vi fik en rundvisning, og nogle fik deres facebook.
Om aften skulle vi til ballet. Vi kom over til ballet ved 19 tiden hvor vi rigtig skulle ha’ været der ved 20 tiden. Så vi gik lidt i byen og nogle af os fik en kage mens andre fik en øl. Vi spise sammen med balledanserne, det var noget godt mad. Efter forestillingen stillede vi spørgsmål til instruktøren og til danserne, hvorefter de fik en stor klapsalve.
Fredag d. 16 marts
I dag skulle vi på museum Galeria dell’Academia. Her skulle vi finde et billede, en statue eller andet som vi skulle analysere. Vi fandt billedet ” Venus and Cupid”.
Efter vores besøg på Galeria dell’Academia, gjorde vi klar til hjemrejse.
Lørdag d. 17 marts
Anns fødselsdag! Vi sang for Ann, og hun blev rigtig glad. Vi var hjemme på Mors ved middag.
Vi kom op på skolen og fik rundstykker, herefter kørte vi mod Firenze.
Mandag d. 12 marts
Vi ankom til hotellet ved 10-tiden, hvor vi efterfølgende skulle ud i vores study grupper og løse nogle opgaver med solhøjde. Kl 14 kunne vi tjekke ind på hotellet, og derefter havde vi fri.
Om aften skulle vi til aftenmesse i Duomo di Firenze, vi forstod ingenting af det, da det var på italiensk.
Tirsdag d. 13 marts
I dag stod dagen på Museo Galilei. Der var en masse spændende ting, som vi bl.a. havde arbejdede med i fysik.
Ved 13:30 tiden skulle vi i Boboli haven, her skulle vi se efter ting i haven der kendetegnet renæssance stilen.
Om aften skulle vi i Arcetri observatoriet. Vi så Mars, Jupiter og Venus i en kikkert.
Onsdag d. 14 marts
Om onsdagen skulle vi på Leonardo Da Vinci Museet. Vores gruppe havde om ham, så vi var rigtig opmærksomme på de forskellige ting vi havde forberedt hjemmefra.
Senere skulle vi på vin går. Her så og hørte vi, hvordan vinen blev lavet. Efter smagte vi på vin, den ene var deres bedste vin. Vi smagte også på noget oliven olie.
Om aften skulle vi i en middelalderby i San Gimignano, hvor vi skulle løse nogle opgave.
Torsdag d. 15 marts
Dagen i dag stod på besøg ved en virksomhed, hvor de lavede møble, tasker mm. Derefter skulle vi besøge en skole. Her skulle vi snakke med nogle elever fra skolen i nogle grupper. Vi fik en rundvisning, og nogle fik deres facebook.
Om aften skulle vi til ballet. Vi kom over til ballet ved 19 tiden hvor vi rigtig skulle ha’ været der ved 20 tiden. Så vi gik lidt i byen og nogle af os fik en kage mens andre fik en øl. Vi spise sammen med balledanserne, det var noget godt mad. Efter forestillingen stillede vi spørgsmål til instruktøren og til danserne, hvorefter de fik en stor klapsalve.
Fredag d. 16 marts
I dag skulle vi på museum Galeria dell’Academia. Her skulle vi finde et billede, en statue eller andet som vi skulle analysere. Vi fandt billedet ” Venus and Cupid”.
Efter vores besøg på Galeria dell’Academia, gjorde vi klar til hjemrejse.
Lørdag d. 17 marts
Anns fødselsdag! Vi sang for Ann, og hun blev rigtig glad. Vi var hjemme på Mors ved middag.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.