Problemformulering:
Hvad gjorde Leonardo da Vinci til en af
renæssancens største kunstnere og videnskabsmænd?
Problemstillinger:
-
Hvorfor var det lige i renæssancen han brød frem?
-
Var der noget reelt i hans opfindelser og tegninger?
-
Hvor langt var han forud for sin tid?
I renæssancen begyndte man at adskille
videnskab fra religion.
Opfindelser om flyvning bliver genoptaget i
1903.
Metodeafsnit:
Humanistisk metode:
Generelt: Det er vanskeligt
at skelne mellem teori og metode. Det handler om at analysere og fortolke. En
humanistisk metode kunne være 'den hermeneutiske spiral' som går ud på
forståelse, forforståelse og derefter fortolkning. En anden metode er
'kildekritikken' som går ud på at analysere og beskrive aktiviteter i fortiden
for at forså dem bedre.
Leonardo:
Os: I dette AT forløb har vi brugt
analysemetoden 'kildekritik' for at få en bedre forståelse for de aktiviteter
der fandt sted i renæssance tiden. Det vil sige at vi har brugt den i
historiedelen.
Naturvidenskabelig metode:
Generelt: de naturvidenskabelige fag stille
spørgsmål til naturens opbygning og proesser. Der findes tre metoder. 'Den
induktive metode' det er simple observationer af naturen. 'Den hypotetiske
deduktive metode' her fremsættes teorien som svar videnskabelige problemer.
'Falsifikationsmetoden' man forsøger og tester og finder teori ud fra det.
Leonardo: Han bruger den induktive metode
hvor der observeres. Han observerede bl.a. fugle.
Os:
Litteraturliste:
Primus 1, Peter Føge og Bonnie Hegner, 2006
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.