onsdag den 7. marts 2012

AT, Leonardo da vinci, gruppe 8


Problemformulering:
Hvad gjorde Leonardo da Vinci til en af renæssancens største kunstnere og videnskabsmænd?

Problemstillinger:
- Hvorfor var det lige i renæssancen han brød frem?
- Var der noget reelt i hans opfindelser og tegninger?
- Hvor langt var han forud for sin tid?

I renæssancen begyndte man at adskille videnskab fra religion.
Opfindelser om flyvning bliver genoptaget i 1903.

Metodeafsnit: 

Humanistisk metode:
Generelt: Det er vanskeligt at skelne mellem teori og metode. Det handler om at analysere og fortolke. En humanistisk metode kunne være 'den hermeneutiske spiral' som går ud på forståelse, forforståelse og derefter fortolkning. En anden metode er 'kildekritikken' som går ud på at analysere og beskrive aktiviteter i fortiden for at forså dem bedre.

Leonardo:

Os: I dette AT forløb har vi brugt analysemetoden 'kildekritik' for at få en bedre forståelse for de aktiviteter der fandt sted i renæssance tiden. Det vil sige at vi har brugt den i historiedelen.

Naturvidenskabelig metode:
Generelt: de naturvidenskabelige fag stille spørgsmål til naturens opbygning og proesser. Der findes tre metoder. 'Den induktive metode' det er simple observationer af naturen. 'Den hypotetiske deduktive metode' her fremsættes teorien som svar videnskabelige problemer. 'Falsifikationsmetoden' man forsøger og tester og finder teori ud fra det.

Leonardo: Han bruger den induktive metode hvor der observeres. Han observerede bl.a. fugle.

Os:

Litteraturliste:
Primus 1, Peter Føge og Bonnie Hegner, 2006

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.